Kaksi autoa Vantaanjoessa ns. Ryssänsillan paikkeilla
Sain yhteistyökumppaniltani Pääkaupunkiseudun Etsintä ry:ltä toukokuun lopulla tiedon, että he olivat jälleen löytäneet Vantaanjoesta kaikuluotaamalla auton. (He ovat onnistuneet sieltä löytämään aiemmin jo useita.) Tällä kertaa kaikuluotaimen näytön perusteella näytti siltä, että auto olisi katollaan keskellä jokea. Heillä oli silloin suunnitteilla sukellus tähän kohteeseen, ja sovimme, että käyn omalla kalustollani katsomassa paikkaa tarkoituksena tuottaa heille sukellustoimintaa tukevaa viistokaikukuvaa.
Kävin luotaamassa paikkaa toukokuun viimeisenä päivänä.
Ryssänsillasta
Paikka on kohdassa, jossa Oulunkylän ja Pukinmäen välinen tie on ylittänyt Vantaanjoen aikanaan ns. Ryssänsiltaa pitkin. Kohta löytyy www.vanhatkartat.fi-palvelusta, joka on erinomainen työkalu vanhojen karttojen selaamiseen. Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen täydellä resoluutiolla.
Wikipedian mukaan puurakenteisen Ryssänsillan rakensivat venäläiset vuonna 1915. Sillan yläjuoksun puolelle rakennettiin kapeampi tukkisilta suojaamaan siltaa keväisiltä jäiden lähdöiltä. Silta uusittiin 1930-luvulla ja purettiin vuonna 1963 viereisen Käskynhaltijantien sillan valmistuttua.
Kansalliskirjaston digiarkistosta löytyy lehdissä 3.6.1932 olleita uutisia sillalla tapahtuneesta liikennonnettomuudesta. Onnettomuus oli ollut ulosajo, jossa Pukinmäen suunnasta tullut auto oli pudonnut sillalta jokeen rikkoen sillan kaiteen. Tuolla ulosajolla ei varmaan ole mitään yhteyttä löytyneeseen autoon, mutta onnettomuus oli niin mielenkiintonen, että laitoin yhden uutisen tuohon alle kahtena kuvana.
Seuraavan päivän lehtien mukaan kateissa ollut kuljettaja oli löydetty joesta kuolleena.
www.finna.fi-palvelusta löytyy neljä onnettomuuden jälkeen otettua kuvaa. Niistä pari on alla. Kuvat ovat Museovirasto kokoelmassa ja kuvaaja on Pietinen. Alla olevat kuvat on otettu Pukinmäestä Oulunkylän suuntaan.
Kaikuluotauksesta
Luotaus meni suunnitellusti ja havaitsin auton juuri siitä kohdassa, missä sen pitikin olla. Ajelin aluetta ristiin rastiin tavoitteena saada riittävästi syvyysdataa syvyyskäyrien tekemiseen ja samalla saada autosta viistokaikukuvaa eri suunnista.
Kotona tietokoneen näytöltä kuvia katsoessani havaitsin, että siellä pohjalla näyttäisi olevan toinenkin auto. Laitoin viestiä Etsintään, ja selvisi, että heidänkin aineistossa toinen auto näkyy "möykkynä", mutta he eivät sitä vielä olleet autoksi tunnistaneet. Seuraavissa kuvissa kohde A on alkuperäinen kiinnostuksen kohde ja se on siis katollaan pohjalla. Vettä siinä noin kolmesta neljään metriä. Bonusauto eli kohde B on pyörillään hieman matalammalla kymmenkunta metriä joen länsirannalta. Autojen välinen etäisyys on noin 25 metriä. Viistokaikukuvissa autot näyttävät tältä:
Down Image -kuvassa (DI, ikäänkuin pituusleikkaus luotauslinjalta) autot näyttävät tältä:
Helsingin kaupungin karttapalvelusta löytyy myös vanhoja ilmakuvia. Uusin ilmakuva, jossa Ryssäsilta vielä näkyy, on vuodelta 1956. Autot piirrettynä sen ilmakuvan päälle näyttää tältä:
Sukeltajien ja rekisterikilven kertomaa
Sukelluspäivän jälkeen sain tiedon, että rekisterikilven mukaan pyörillään oleva auto olisi Morris Mini 850. Myöhemmin Etsinnän porukka sai selville, että Mini on rekisteröity 1962 ja poistettu rekisteristä 1970-luvun alussa. Vaihdetaanpa ortoilmakuvaksi hieman uudempi ilmakuva:
Ahaa... vanhalle, puretulle Ryssänsillalle johtaneiden teiden päät tulivat rantaan saakka. Olisiko autot ajettu länsirannan tienpohjalta jokeen...?
Onko DI-kuvassa näkyvä auto Minin näköinen...? (Kiitos Niilolle luvasta kuvata hänen Miniään.)
Nosturi oli autojen kimpussa syyskuun 5. päivä (Ilta-Sanomien juttu).
Lopuksi
Vinkki magneettikalastajille: kannattaa katsoa vanhoista kartoista, missä ennen on ollut jokien ylityspaikkoja. Aivan varmasti vuosikymmenten aikana vanhoilta silloilta on jokeen jotain pudonnut. Esimerkiksi autoja, ja ehkä niitä kaikkia ei vielä ole löydetty!
Päivitetty 25.9.2024