Louhi-hinaajan onnettomuus vuonna 1923, Luonteri, Juva

Juttelin pari vuotta sitten mikkeliläisen tuttuni Matin kanssa kaikuluotausharrastuksestani. Hän toi esille, että Saimaan Luonterilla olisi mahdollisesti yksi mysteeri odottamassa ratkaisuaan. Luonterilla tapahtui vuonna 1923 onnettomuus, jossa uponneen Louhi-hinaajan koko miehistö jäi kateisiin Luonterin pohjaan.

Silloin asia jäi muiden projektien jalkoihin, mutta Matin kuolema keväällä 2023 palautti tämän projektin mieleeni.

Vuoden 1923 uutiset onnettomuudesta

Onnettomuus tapahtui 9.6.1923. Länsi-Savo kirjoitti Louhen uppoamisesta maanantaina 11.6.1923 (juttu on alla kahtena kuvana - ylemmässä on uutisen yläosa ja alemmassa alaosa; kuvaa klikkaamalla saat näkyviin uutisen täydellä resoluutiolla).

luonteri1

luonteri1

luonteri2

luonteri2

Vajaa pari viikkoa myöhemmin uutisen aiheena oli laivan löytyminen.

luonteri3

luonteri3

Edellisestä muutaman päivän päästä aiheena oli laivan nostamisen valmistelut.

luonteri4

luonteri4

Heinäkuun alussa 4.7.1923 kerrottiin nostamisen onnistumisesta sekä siitä, ettei laivasta löytynyt ketään.

luonteri5

luonteri5

Heinäkuun 10. päivän uutisessa Turun Sanomissa kerrottiin tutkimusten tuloksista. Ruumiit jäivät kateisiin.

luonteri6

luonteri6

Kaikki nuo uutiset löytyvät Kansalliskirjaston digiarkistosta.

Etsinnän aloitus kesällä 2023 ja vanhojen karttojen kertomaa

Heinäkuun 2023 lopulla sain sitten aikaiseksi lähteä Luonterille luotaamaan. Valmistautuminen oli (jälkikäteen arvioiden) hieman heikkoa - katsoin Luonterin pohjoisosan syvyyksiä merikartasta ja lähdin luotaamaan aluetta väylän paikkeilta. Vanhoissa lehtijutuissa mainitun etäisyyden arvioin vain karkeasti. Mitään erityistä en löytänyt, tosin ensimmäisellä luotauskerralla havaitsemani yksi mielenkiintoinen kaiku piti seuraavalla kerralla käydä kameralla varmistamassa - löytyi kivi. Pöh.

Kahden kerran jälkeen aloin tekemään sitä, mitä olisi pitänyt tehdä jo heti aluksi. Aloin tutkimaan vanhoja karttoja.

Millaista navigointi tuohon aikaan mahtoi olla? Vuonna 1923 alueella ei ollut merikarttoja, ja uusin mahdollisesti käytössä ollut kartta oli venäläisten vuonna 1915 tekemä kartta. Ehkä todennäköisempää oli, että käytössä ei ollut karttoja, vaan navigointi perustui kokeneiden laivamiesten paikallistuntemukseen. Tämä kartta löytyy www.vanhatkartat.fi-palvelusta, joka on erinomainen työkalu vanhojen karttojen selaamiseen.

luonteri7

luonteri7

Kohtalokkaalla matkalla alus oli tulossa lounaasta tuulen ollessa takana. Tavoite oli päästä pohjoisessa olevasta salmesta läpi, joten alusta oli tarpeen ohjata vasempaan. Olisiko onnettomuus voinut tapahtua suunnan muutoksen yhteydessä? Ohjausliike vasempaan, jolloin alus alkoi kääntymään ja samalla kallistumaan normaalisti oikealle. Takana ollut tuuli painoi aluksen vasempaan kylkeen lisäten kallistumista...

Vanhassa kartassa näkyy Juvan kunnan raja, josta Rantuun rantaan on matkaa noin 4,5 km. Vanhoissa lehtijutuissa onnettomuuspaikan etäisyydeksi Rantuisten rannasta sanotaan 3 km.

Seuraavaksi kävin läpi Maanmittauslaitoksen vanhoja peruskarttoja. Havaitsin, että vuoden 1988 peruskartassa on mukana syvyyskäyrät! (Copyright: Maanmittauslaitos, vanhat peruskartat, avoin aineisto, 01/24.)

luonteri8

luonteri8

Painauma pohjalla

Kartan mukaan keskellä selkää, nykyisen väylän itäpuolella on laaja syvänne, jossa vettä on noin 30 metriä. Syksyn viimeisellä luotauskerralla laajensin aluetta koilliseen tämän syvänteen alueelle, ja kaikukuviin piirtyikin yksi mielenkiintoinen kohta, josta kuva alla. Veden syvyys tässä kohtaa on 28 m, ja etäisyys Rantuun rantaan noin 2,5 km.

luonteri9

luonteri9

Yleensä pohja on tasainen ja siellä ei ole jyrkkiä muotoja. Tai jos on jyrkkä muoto, kyse on esimerkiksi pohjan korkeimman kohdan avokalliosta, joka on muuta pohjaa kovempaa ja antaa siis kirkkaamman kaiun. Kuvassa näkyy pehmeässä pohjassa painauma ja sen ymärillä jotain pieniä, kovemman kauin kohteita. Tarkoitus oli mennä myöhemmin syksyllä tämä kohta kuvaamaan, mutta oman kalenterini tyhjät kohdat ja Luonterin tyvenet säät eivät syksyn aikana kohdanneet. Työ jäi kesken.

Etsinnät jään päältä

Etsinnät jatkuvat jään päältä helmikuun loppupuolella säiden salliessa. Kerron tuloksista, kun on jotain kerrottavaa. Stay tuned!

Päivitetty 10.2.2024